Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Jak na označování nebalených potravin podle nové legislativy

Publikováno: 04.11.2014     Autor: ZdraváPotravina.cz

Od 1. ledna 2015 začíná platit nová legislativní úprava týkající se označování nebalených potravin.


Ačkoliv název nebalené potraviny může evokovat, že se bez označení obejdou, pravda je přesně opačná. I ony musí být řádně označeny a zákazník musí mít vždy možnost dostat se k informacím o složení, původu či trvanlivosti výrobku. Od 1. ledna  2015 začíná platit nová legislativní úprava týkající se označování nebalených potravin. A praxe ukazuje, že právě v případě nebalených potravin panuje mezi prodejci a výrobci spoustu nejasností. Proto jsme pro vás připravili přehled nejvýznamnějších zásad, jimiž se označování nebalených potravin bude řídit.

Jaké údaje musejí být na výrobku uvedeny

Minimální požadavky na značení nebalených výrobků podle platné legislativy jsou tyto:

  • název výrobku,
  • alergeny,
  • obchodní název a platná adresa výrobce,
  • datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti,
  • vypsání hlavní složky výrobku (pokud stanoví vyhláška).

Většina těchto požadavků na označování nebalených potravin vychází z legislativy Evropské unie. Platná adresa výrobce a vypsání hlavní složky výrobku, stanoví-li tuto povinnost vyhláška, jsou specifickými požadavky českého právního řádu. Dlužno dodat, že žádná vyhláška, která by uváděla povinnost uvádět hlavní složku výrobku, zatím v platnosti není. V budoucnu se to však může změnit a je třeba na to být připraven.

Kam jaké informace umístit

Zákon rozděluje tři úrovně umístění informací o nebaleném výrobku. Zároveň říká, co na dané úrovni uvádět.

  1. V těsné blízkosti potraviny (cedulka se potraviny dotýká, nebo téměř dotýká)
    Sem patří název výrobku, jméno a adresa výrobce, který potravinu vyrobil, údaj o hlavní složce, údaj o třídě jakosti a země původu. Poslední tři informace (hlavní složka, třída jakosti, země původu) se musejí uvádět pouze, pokud tak stanovuje nařízení EU .
  2. V místě prodeje (vitrína obslužného pultu, stojan, tabule, cedule, atp.)
    Zde prodejce musí kupujícího seznámit s datem použitelnosti (lze také uvést na etiketě zboží zabaleného na přání zákazníka) a údaj o přítomnosti alergenu.
  3. Na vyžádání spotřebitele (nebo jiná forma umístění)
    Spotřebitel má nárok na podrobné složení výrobku, který kupuje a také na množství zdůrazněné složky. Tyto informace mu musí sdělit obsluha nebo je prodejce musí viditelně zpřístupnit v místě prodeje.

    Zdroj: http://www.qualitysl.cz/

Nejnovější články

Jak ochránit drůbež proti ptačí chřipce?

Francie plánuje na podzim vakcinaci 60 milionů kachen proti ptačí chřipce. Chce…

Zmrzlináři chtějí šetřit a oteplovat zmrzliny.

Začíná se nám blížit léto. Slibují nám opravdu vysoké teploty, tak v rámci…

Jak jsme na tom s jódem?

V březnu se uskutečnil den JODu a při této příležitosti uspořádal SZU…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?