Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Jak podpořit dětskou soustředěnost?

Publikováno: 26.10.2021     Autor: Slunew

Se začátkem nového školního roku si děti zase museli zvyknout na pravidelný režim a učení. Co můžeme udělat proto abychom podpořili jejich koncentraci pomocí stravy?


Aby nám dobře fungoval mozek, dobře jsme se soustředili, dostatečně si pamatovali...k tomu všemu nám dopomohou různé složky výživy. V současnosti se hodně mluví o nenasycených mastných kyselinách, kde zejména ty z tuku mořských ryb, jsou pro náš mozek nepostradatelné.

Omega-3 mastné kyseliny jako hlavní živina pro správnou funkci mozku

Pokud jde o živiny podporující dobrou koncentraci a další kognitivní funkce (učení, paměť….), včetně celkové chování dětí patří omega-3 mastné kyseliny mezi ty nejlépe prozkoumané. Nacházejí se v tučných rybách, jako je losos, tuňák, makrela a také v řasách. Ryby jsou proto doslova potravou pro mozek.

Suchá hmota mozku je tvořena z 60% tukem a jedna z omega-3 mastných kyselin - kyselina dokosahexaenová (DHA) s dlouhým řetězcem je v mozku koncentrována více než kdekoli jinde v těle.

Pro funkci mozku jsou důležité také omega-6 mastné kyseliny, tech však v naší stravě bývá obvykle příliš mnoho, zejména v různých zpracovaných potravinách. Udržovat omega-6 a omega-3 tuky v rovnováze je proto velmi důležité.

Nedostatek omega-3 mastných kyselin u dětí

Přehled evropských studií z roku 2017 zjistil, že pouze čtvrtina populace konzumuje doporučenou denní dávku dvou důležitých mastných kyselin s dlouhým řetězcem EPA a DHA, přičemž u dětí je tento podíl ještě nižší. Vzhledem k omezené tvorbě těchto dvou mastných kyselin v lidském organismu je lze považovat za esenciální (nezbytné) a musíme je přijímat ze stravy.

I když si tělo dokáže tyto omega-3 vytvořit z jiné mastné kyseliny (α-linolenové) obsažené v rostlinných potravinách (ořechy, semena, tmavá listová zelenina), nejlepším zdrojem jsou však přímo ryby nebo řasy.

Mnoho výzkumů prokázalo nízké hladiny omega-3 u dětí, které mají problémy s nepozorností a hyperaktivitou, v porovnání se zdravými dětmi. Řada klinických studií zjistila zlepšení pozornosti, hyperaktivity a impulzivity po doplnění potravy o omega-3 zdroje ve srovnání s jinými potravinami a s placebem.

Omega-3 mastné kyseliny dětem pomohou, nejsou ale jedinou živinou, kterou mozek potřebuje ke správnému fungování.

Přestože většina studií měla v průměru pozitivní výsledky a lze si z nich odvodit, že omega-3 mastné kyseliny jsou pro správnou funkci mozku a tedy i pro lepší koncentraci při učení zcela nezbytné. Je nutné brát v potaz to, že děti potřebují víc než jen-omega-3, ale i další živiny například (vitaminy skupiny B, zinek, železo, jód a hořčík), které jsou důležité nejen pro činnost mozku, ale i pro optimální funkci lidského těla jako celku.

Příjem těchto živin dětem zajistíme vyváženou a pravidelnou stravou, která se bude skládat zejména z nezpracovaných a čerstvých potravin. Stravou bohatou na ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny a dostatek kvalitních bílkovin a zdraví prospěšných tuků.

 

Zdroj: Internetový portál bezpečnosti potravin

Improving Children's Concentration & Brain Health - Equazen Global



Diskuse k článku

Zatím nebyl přidán žádný komentář

Přidat komentář

Nejnovější články

Je libo brouk nebo červík?

Hmyz jako jídlo budoucnosti? Ne, už teď je možné ho zařadit do svých jídelníčků!

Rostlinné nebo živočišné?

Zájem konzumentů o tzv. rostlinné alternativy mléka, mléčných výrobků, ale i…

Varné typy brambor

Blíží se nám Vánoce a bramborové saláty. jaké typy brambor použít aby se nám…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?