Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

L-cystein - ve vlasech, kopytech, nehtech, pečivu?

Publikováno: 06.09.2012     Autor: Neznámý

Co vám do bílé mouky musí přidávat, aby dobře vykynula ?


E920 - L-cystein, je aminokyselina, přírodního původu, kterou najdeme poměrně běžně všude kolem nás, v peří ptáků, štětinách čuníka, kopytech zvířat a v neposlední řadě i v našich nehtech a vlasech. L-cystein se v kosmetickém průmyslu přidává do přípravků pro růst vlasů a šampónů, ale nejenom tam. Oblíbili si jej i moderní pekaři, kteří si bez něj už neumí představit svoji průmyslovou výrobu pečiva a pekárenských výrobků. Látka se přidává do mouky aby zlepšila její vlastnosti, čímž se sníží doba hnětení těsta, zamezí se "scvrkání" uváleného těsta (např. těsta na pizzu) a těsto se mnohem lépe zpracovává díky tomu, že je vláčnější.

Pokud budete hledat L-Cystein nebo E920 na svém oblíbeném druhu pečiva, nemusíte jej tam nezbytně nutně najít, protože se L-cysteinem ošetřuje samotná mouka a nejedná se tedy o přídatnou látku, tedy klasické "Éčko". V běžně prodávané mouce jej také nenajdeme, přidává se hlavně do průmyslově používaných balení a pekárenských předpřipravených směsí.

A jak se se vyrábí ? Možností je více, lze jej vyrábět čistě synteticky nebo nově i za pomoci geneticky upravených bakterií. Ale průmysl vždy hledá a volá po nejlevnějším způsobu výroby a zde se jedno hned nabízí - vyrábět potřebnou látku z levného odpadu, kterého je dostatek - lidské vlasy. A to zejména vlasy z Asie a především Číny, kde místní kadeřnictví jsou přímo velkoproducenty této "suroviny". Pak už jen stačí vlasy rozpustit v kyselině chlorovodíkové a za použití dalších látek se získá L-cystein.

Taky vás napadá otázka, proč se vlastně musí vlastnosti mouky zlepšovat ? Zde je potřeba znát procesy, které při zadělávání těsta probíhají. V mouce jsou 2 proteiny (gliadin a glutenin), jak se těsto hněte a zpracovává, vytvoří se mezi proteiny vazby a vznikne známější gluten. Ten právě dodává těstu pružnost a schopnost udržet bublinky oxidu uhličitého před unikáním, když těsto kyne. Síla glutenu musí být regulována aby nebyl silný příliš a to věděli už naši předci velmi dobře. Po umletí mouky je potřeba nechat proběhnout přirozenou oxidaci proteinu - zkrátka nechat mouku "odpočinout". Dnes ale není na nic čas a tak je běžné, že mouka je po umletí do týdne již v těstě a zde přichází na řadu L-cystein, který svým působením nahrazuje přirozený proces oxidace a umožňuje tak okamžité použití mouky bez jejího "zbytečného" skladování.

A jedna zajímavost na závěr - L-cystein se přidává jen do bílé mouky. A víte proč ? Obilné zrno a tím pádem i opravdová celozrnná mouka L-cystein přirozeně obsahuje a není tak třeba jej tam přidávat. Přijde vám to nelogické ? Odpověď na takovou otázku je společná dalším podobně nelogickým otázkám, které v dnešní době přemýšlivého člověka mohou napadnou:

  • Proč chceme a kupujeme bílý cukr, který rafinací ztrácí všechny hodnotné látky, které by jinak přirozeně obsahoval ?
  • Proč chceme a kupujeme loupanou "bílou" rýži, která odstraněním slupky ztratí většinu cenných minerálních a stopových látek ?
  • Proč chceme a kupujeme obarvený sýr pochybnými barvivy ?
  • Proč chceme a kupujeme "červenou" uzeninu a vadí nám její přirozená šedá barva ?
  • Proč chceme a kupujeme sušené ovoce, které je stejně barevné jako bylo před usušením ?
  • Proč chceme a kupujeme potraviny, která mají chuť, kterou by dle složení nikdy neměly, kdyby se do nich nepřidala chemická aromata, sladidla a zvýrazňovače ?


Takových otázek by se dalo napsat nespočet, ale odpověď bude stále podobná. Z doby kamenné, přes středověk a novověk jsme mílovými kroky do doby konzumní a jedové. A tyto 2 poslední termíny spolu dost souvisí. Vždyť není neobvyklé, že děti ví naprosto přesně jak se instaluje nová aplikace na chytrý telefon, ale netuší odkud se v obchodě bere maso, mléko nebo kde se "vyrábí" vejce. Stejně tak ani jejich rodiče nemusí už vědět jak se vlastně vyrábí základní potraviny, jak se peče chleba, že existuje i klasický kváskový a nejen průmyslová "hrouda v igelitu" v hypermarketu, splňující všechny předpisy EU na 110%. Tím, že je dnešní doba orientována právě na konzum, tak nezbývá čas a hlavně motivace, zajímat se o to, co je v pozadí. Pak je takový člověk šokován článkem, že v jeho oblíbeném pečivu jsou lidské vlasy (nadneseně řečeno, i když fakticky ano).

A když už člověk konzumní nemá tyhle základní informace nebo přirozenou lidskou schopnost se o věci zajímat a zkoumat, podle čeho se tedy má rozhodnout při nákupu a dát tak signál výrobci čeho má více vyrábět ? Jednak cenou, matematiku zvládáme všichni a umíme si rychle porovnat jestli je výhodnější půl kila chleba za 25 Kč nebo kilo za 20 Kč. Navíc hypermarket nám v tom občas pomáhá ještě umístěním esteticky vyvedené cedulky "AKCE". A druhým silným faktorem vedoucí k rozhodnutí je pak použití našich smyslů. Ale kdo někdy byl na kouzelnické show nebo 3D kině, tak ví, jak snadné je naše smysly zmást. A potravinářský průmysl tohle kouzlení zvládá téměř dokonale. V dnešní problém již není problém potravinu vyrobit nejenom tak, že má na první pohled, na první dotek a první čich tak skvělé, ale i přidat nějaké to kouzlo navíc, co by přirozeně ani možné nebylo. Nebo jste si nikdy nevšimli modré zmrzliny bez mléka co chutná jako jablka ? Pro výrobce maličkost a hlavně levná !

Tak kde je tedy problém ? V tom že tyhle kouzla jsou povolena ? V tom, že je výrobci dělají ? V tom že je lidé kupují ? Nebo v tom, že spotřebitelé z většinové společnosti nemají (a možná ani nechtějí mít) znalosti potřebné k rozhodnutí ?

Článek vyšel souběžně i na webu vitalia.cz.

Nejnovější články

dTest: Každá druhá vinná klobása v testu neuspěla

Vzhledem k oblíbenosti vinných klobás na vánočních stolech Čechů, přebíráme a…

Děkujeme vám, FÉROVÍ čtenáři!

Děkujeme za vaši přízeň! Pojďme se ohlédnout za největšími úspěchy roku 2025 –…

Poslední nákupy bez stresu

Ani nákup těsně před Štědrým dnem nemusí být noční můra. Klíčem je připravit se…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?