Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Při sportování nezapomínejme na sodík

Publikováno: 22.06.2011     Autor: Neznámý

Správná hydratace organismu představuje důležitou součást našeho zdraví a dobré pohody...


Ztráta tekutin a následky


Lidské tělo běžně vylučuje různé množství vody močí, stolicí, potem a párou ve vydechovaném vzduchu. V horkém prostředí a při tělesných výkonech může vlivem pocení docházet k podstatným ztrátách tekutin.

Pot je směs tekutiny (vody) a elektrolytů včetně sodíku, kterou tělo vylučuje, jestliže se potřebuje ochladit. V ideálním případě by měl příjem tekutin vyrovnávat ztráty pocením a zabránit tak nežádoucím vlivům na sportovní výkony a celkové zdraví. Atleti při intenzivních výkonech běžně vypotí 1,0 – 2,5 l za hodinu; při vysoké okolní teplotě však objem vypocené tekutiny může být ještě podstatně vyšší. 1

Většina osob může bez obtíží snášet ztráty tělesné tekutiny kolem 2 % za předpokladu chladného prostředí, avšak při teplotách nad 30°C může docházet k významnému ohrožení zdraví.

Jestliže dojde k ztrátě tělesných tekutin – např. pocením, lze pozorovat snížení objemu krve, která se zahušťuje a srdce ji může jen obtížně čerpat do celého těla. V důsledku toho se zvyšuje počet tepů, avšak přísun kyslíku k pracujícím svalům se snižuje zároveň s odvodem oxidu uhličitého a dalších odpadních produktů. Ztráty kapalin mohou rovněž vést k zvýšení tělesné teploty a tím k narušení aktivity enzymů v organismu.

Na základě výzkumu bylo zjištěno, že pro uspokojení přirozeného mechanismu žízně stačí přibližně poloviční množství tekutiny, než která byla vydána. Příčina pravděpodobně spočívá v tom, že tento mechanismus začne působit ne dříve, než tělo ztratilo 2 % tekutin. 2

Úloha sodíku při rehydrataci


Pro rehydrataci se běžně používá voda, zředěné ovocné šťávy a sportovní nápoje. Sodík představuje hlavní složku v potu, proto některé nápoje obsahují přidaný sodík spolu se sacharidy. Tyto přídavky jsou v souladu s doporučením Vědeckého výboru pro potraviny - přidávat sodík (460-1150 mg/l) a sacharidy (80-350 kcal/l) pro optimální rehydrataci organismu v průběhu delších výkonů. Existují domněnky, že ztráty sodíku mohou hrát roli při vzniku svalových křečí nebo slabosti.

Sodík stimuluje mechanismus pocitu žízně a rovněž zlepšuje rychlost, jakou je voda a sacharidy absorbovány tenkým střevem, což podstatně zlepšuje rehydrataci a zpomaluje nástup svalové únavy. Sodík pomáhá zadržovat větší množství vody v tkáních a snižuje vylučování moče. 4,5 Výzkumem bylo rovněž prokázáno, že přídavek sodíku do nápoje nepředstavuje prakticky žádné riziko ohrožení zdraví.

Při tělesné aktivitě trvající déle než 2 hodiny se doporučuje užívat nápoje obsahující sodík, stejně jako při dalších činnostech, kde dochází k silnému pocení. V takových případech je na základě výzkumných výsledků doporučováno přijímat alespoň 450 mg nebo více sodíku za hodinu k udržení potřebného objemu plasmy s dostatečným obsahem sodíku.6 Tohoto stavu lze lehce dosáhnout užíváním dobře sestaveného nápoje s vyrovnaným množstvím elektrolytů a sacharidů.

Závěr


Pro optimální sportovní výkony, zvláště v horkém prostředí, je důležité pravidelně pít. Nápoje s obsahem sodíku mohou zajistit rychlejší rehydrataci, než nápoje bez sodíku a přídavek sacharidů pomáhá chránit svaly před únavou. Přesto však v evropském stravování je nutné obecně snížit obsah sodíku k zabránění nepříznivých zdravotních vlivů.


Zdroj: EUfic



Diskuse k článku

Anička0258 | 29.08.2019 - 07:07

Super článek. Já sportuji jen tak rekreačně, ale přítel je aktivní hokejista, tak u něho je dostatek sodíku potřeba. Budu teď dbát na to, aby ho měl dostatek. Už se těším, až mu začne nová sezóna. Ráda se na něho chodím dívat. Koupil si novou hokejku z https://www.bauerhockey.cz/hrac-hokejky , tak jsem zvědavá, jak mu to půjde. Doufám, že mu hokejka přinese štěstí a bude se mu dařit.

Přidat komentář

Nejnovější články

Radioporadna Český rozhlas Hradec Králové

Tentokrát o marmeládě, džemu a skladování potravin.

10 pravidel WHO

Základní pravidla pro uchování nezávadnosti potravin.

Aplikace FÉR potravina v novém

Do konce tohoto týdne pro oba systémy (Android i iOS) bude k dispozici…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?