Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Jak vás supermarkety nutí utratit víc peněz ?

Publikováno: 11.01.2014     Autor: ZdraváPotravina.cz

V supermarketu není nic jen tak náhodou, vše má svůj důvod a účel, abyste utratili více, než jste původně chtěli.


Supermarkety se snaží udržet nás v obchodě co nejdéle, nabízet nám zboží, které je výhodné obzvlášť pro jejich zisk a zboží, které jsme si původně ani koupit nechtěli. Triků a různých podpůrných prostředků, které používají je spousta. Přečtěte si o několika z nich, ať máte příště výhodu a víte, co na vás provozovatel obchodu zkouší. Třeba když si to uvědomíte předem, budete více imunní.

Akce

Nápis AKCE v letácích a v reklamě má jeden hlavní účel. Dostat vás dovnitř obchodu. Proto obchody dělají rádoby výhodné akce na zboží, které budete chtít pravděpodobně koupit, aby vás nalákali a když už v obchodě jste, tak na vás zkouší další triky o kterých si napíšeme, abyste nakoupili i jiné zboží, které už tak výhodné není.

nákupní košíky

Nákupní košík

Taková samozřejmost, že o ni už ani nepřemýšlíme. Nákupní košík na kolečkách, do kterého vkládáme věci co jsme chtěli koupit. Ale opravdu jsme je chtěli koupit ? Nákupní košík se od doby, kdy vznikl ve třicátých letech, prakticky nezměnil. Ale nebyla to vždy samozřejmost, naopak, jako nápad se prosazoval postupně. Jenže data mluvila za sebe. Obchody, které měli nákupní košíky na kolečkách měli v průměru větší obraty, než ty bez nich. V roce 1947 byl nákupní košík vylepšen, aby bylo možné vkládat více košíků do sebe. Více informací o košíku zde (anglicky).

Vůně prodává

Zboží, na kterém má obchod velký zisk jsou umístěny hned u vchodu, kdy váš nákupní košík ještě prázdný a vy máte chuť nakupovat. Typicky jsou to zelenina, ovoce nebo to krásně vonící čerstvě (do)pečené pečivo. Blízko vchodu bývají také květiny, protože nenakupujeme jen očima, ale i příjemná vůně nás motivuje k nákupu. Ať už je to pečivo, květiny nebo třeba grilovaná kuřátka - nemusíte si koupit přímo je, ale můžete na takovou dobrotu dostat chuť a koupit si zmražené kuřátko domů.

Něco je dobré schovat

Obchodníci dobře vědí, co mají vystavit a co schovat. Potraviny a zboží denní potřeby, které nezbytně každý potřebuje nakoupit, jsou umístěny co nejdále od vchodu. Zákazník tak musí projít všemi uličkami a prohlédne si všechno vystavené zboží, což zase zvyšuje šance, že utratí více peněz. Příkladem takto schovaných potravin bývají mléčné výrobky. Schválně si představte, kudy do vašeho obchodu vcházíte a kde kupujete sýry, máslo nebo třeba hygienické potřeby ?

akce akce akce

Dobře postavené bludiště

Jakmile zákazník jednou vstoupí do bludiště uliček, tak jejich pečlivě promyšleným sestavením, je nucen projít jednu za druhou, aniž by někde odbočoval. Obchod chce, abyste toho viděli co nejvíce, mohl vás upoutat více nabídkami a přiměl tak k nákupu.

Světlo hraje svoji roli

Možná jste si toho už všimli, ale v různých částech obchodu jsou světla s různou teplotou barev. Na maso vám svítí teplé světlo, které podtrhuje jeho červenou barvu a je pro vás více atraktivní. Speciální žárovky jsou i na sekci ovoce a zeleniny. Nemluvě ani o jasně bílém světle v oddělení drogerie, které má navodit pocit čistoty a hygieny. Na pečivo se pak zaměřují světla zvýrazňující žluté tony krásně vypečených dobrot.

Napravo, ale hlavně v rovině očí

Některé obchody mají jasnou taktiku směrovat zákazníka zleva doprava. A jelikož jsme zvyklý jezdit po pravé straně ulice, stejně tak jezdíme i s košíkem po obchodě, takže více pozornosti věnujeme pravé straně uličky. S tím počítá i obchod a umístí zde zboží, které vám chce prodat. 

A samozřejmě platí známá věc - nejvíce se prodává zboží umístěné v rovině očí. Je to tak lukrativní místo, že dokonce výrobci a dodavatelé platí obchodníkům za to, když jejich zboží umístí právě do regálu v té správné výšce. Kde je zboží v obchodě umístěno často rozhoduje o tom, jestli to bude prodejní hit nebo propadák.

A nemyslete si, že výška očí je jen jedna. Nenakupujete jen vy, ale i vaše děti. Takže některé typy zboží jsou umístěny v dolních částech regálů tak, aby je měli děti na očích a mohli o ně škemrat svoje rodiče. Typicky to jsou hračky, sladkosti a dobroty s dětskými hrdiny na obale. 

potraviny v regále

Prodává i dotyk

Průzkumy prokázaly, že je důležité, aby zákazník měl zboží na dosah. Pokud se jej může dotknout, vzít to ruky a prohlédnout, tak to velmi zvyšuje pravděpodobnost, že si jej nakonec koupí.

Útok na všechny smysly

Nesmíme zapomenout na hudbu. Studie mluví jasně - pomalá hudba nutí lidi nakupovat pomaleji a utratit víc. Na místo toho hlasitá hudba je přiměje k rychlejšímu pohybu a nezvýší prodej. Klasická hudba pak pomáhá k nákupu více drahého, luxusního zboží.

Více prostoru

V prostorech plného nakupujících lidé tráví méně času, méně nakupují a necítí se tam příjemně. Proto se obchody neustále nafukují a zvětšují, aby měl zákazník pocit příjemného prostoru, že se na něj nikdo netlačí ve frontě a má klid na svůj nákup. Více informací zde (v angličtině).

Časově omezená nabídka

Nejenom akce samotná, ale i její časová platnost má velký význam. Pokud víme, že nabídka je omezená jen na určitou dobu, vzbuzuje to v nás pocit nutnosti nabídky využít. Když bychom věděli, že akce je platná půl roku, spěchali bychom ji využít ? Ale platnost jednoho týdne je ideální, abychom měli pořád důvod se do obchodu vracet pro něco výhodného - a nakoupit vše ostatní, ne už tak výhodně.

To nejlepší nakonec

Místo, kde s největší pravděpodobností nakoupíte něco, co jste vůbec nechtěli - fronta u pokladny. Pečlivě umístěné, vybrané a zaplacené zboží, které máte nejdelší dobu před sebou. Sladkosti, cukrovinky, časopisy, které si koupíte a rozhodnete přidat k vašemu nákupu, když čekáte na odbavení. A ruku na srdce, opravdu to co u pokladny přidáte k vašemu nákupu jste při vstupu do prodejny chtěli koupit ?

A máte naši kartu ?

Karta, kterou musí dnes už mít každý obchod. Ten výměnou za občasné slevy nebo výhody, získává velmi cenná data o svém zákazníkovi a jeho loajalitu a větší pravděpodobnost, že se vrátíte na další nákup. Většinou jsou slevy nebo výhodné nabídky podmíněny opakovanými nákupy, sběrem bodů apod. A nemyslete si, ta data, která přes identifikaci vaší kartou obchod získá, velmi pečlivě analyzuje a na jejich základě optimalizuje skladbu svého zboží, zjišťuje trendy a přizpůsobuje se tak, aby více prodal - a vy utratili.

Víte o dalších malých tricích, které obchody na nás zkouší ? Podělte se o ně v diskusi. Snažíte se jim vědomě bránit nebo nic z toho v obchodě neřešíte ?

Nejnovější články

Jak jsme na tom s jódem?

V březnu se uskutečnil den JODu a při této příležitosti uspořádal SZU…

Nutrivigilance – zpráva za rok 2023

NUTRIVIGILANCE - zdravotní bdělost nad potravinami- souhrnná zpráva za rok 2023.

Test quinoy 2024

Ačkoliv je quinoa jedna z nejstarších plodin světa, Evropa ji objevila teprve…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?