Publikováno: 27.10.2025 Autor: Raabová
S příchodem podzimu se do nabídky kaváren vrátilo oblíbené Pumpkin Spice Latte. Tento ikonický nápoj už dnes najdeme nejen v řetězcích, ale i v menších kavárnách. Popularitu si slavná podzimní příchuť Latte drží své místo mezi podzimními favority více než dvě dekády.
Podzim je v plném proudu a v kavárnách znovu dominuje oblíbené Pumpkin Spice Latte! Proč je ale právě tato příchuť tak populární? Může to souviset s pozoruhodným psychologickým fenoménem, kdy se skrze vůni a chuť tvoří silné emocionální a paměťové asociace.
Podzimní tradice už přes 20 let
Dnes už ikonický podzimní nápoj Pumpkin Spice Latte uvedla poprvé na trh společnost Starbucks v roce 2003. Od té doby se stal neodmyslitelným symbolem přicházejícího podzimu. Podle NBC News se ho od jeho uvedení prodaly po celém světě stovky milionů šálků. Každý podzim se k Pumpkin Spice Latte vracejí nejen jeho fanoušci, ale i samotné kavárenské řetězce, které svou nabídku přizpůsobují sezónní poptávce. Do menu ho zařazují i menší lokální kavárny. Ty navíc často připravují vlastní varianty tohoto oblíbeného nápoje.
Klíč je v koření
Důvodem, proč si tento nápoj spojujeme právě s podzimem, spočívá v nezaměnitelné kombinaci vůní a chutí koření. Podle Davida Dukese, vedoucího týmu baristů stojících za vznikem Pumpkin Spice Latte, padla volba na tento název i proto, že koření hraje klíčovou roli při zvýraznění chuti dýně a zároveň podtrhuje chuť samotné kávy.
Směs používaná v originálním receptu obsahuje především skořici, muškátový oříšek a hřebíček. Ingredience tak dohromady vytvářejí typické hřejivé aroma spojené s podzimem.
Proustův efekt: vzpomínky skrz chuť a vůni
Podle studie The Proust Effect: Scents, Food, and Nostalgia publikované v roce 2023 jsou vůně a chuť silně propojené s vyvoláváním nostalgických vzpomínek.
Výzkum vedený odborníky z Virginia Commonwealth University a College of Charleston ukázal, že vzpomínky vyvolané vůní nebo chutí bývají silnější a emocionálně nabitější než ty, které se pojí s jinými smyslovými podněty.
Podle autorů navíc takové vzpomínky působí pozitivněji na naši psychiku, protože zlepšují náladu, posilují sebevědomí a vyvolávají pocit sounáležitosti či propojení s ostatními lidmi. Není tedy divu, že vůně dýně, skořice a hřebíčku dokáže během okamžiku vyvolat pocit útulnosti, bezpečí nebo návratu k oblíbeným podzimním rituálům. Nápoj tak pro mnohé už není jen kávou, ale spouštěčem příjemných vzpomínek i předzvěstí blížících se svátků.
Nostalgická chvilka doma
Jak působí tradiční podzimní vůně a chutě právě na vás, si můžete skrze Pumpkin Spice Latte otestovat i z pohodlí vlastního domova. Zhruba 150 ml mléka ohřejte spolu s dýňovým pyré a směsí skořice, hřebíčku a muškátového oříšku. Přidejte espresso, vše dobře promíchejte a na závěr nápoj ozdobte šlehačkou. Nejlepší je použít kvalitní smetanu a doma ji vyšlehat, vhodná je například vysokoprocentní smetana Tatra. Šlehačkovou čepici posypte směsí skořice a vanilkového cukru. Pak už se jen usaďte pod dekou a vnímejte, jaké pocity a vzpomínky ve vás tradiční podzimní chutě vyvolají.
Citace
https://www.nbcnews.com/business/business-news/rise-starbucks-pumpkin-spice-latte-numbers-rcna227205
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352250X23000076?via%3Dihub