Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Kvalita privátních vs. značkových potravin

Publikováno: 24.01.2024     Autor: dTest - převzato

Lze se na výrobky prodávané pod hlavičkou řetězců spolehnout? redaktoři dTestu ve svém článku shrnuli testy, které v (ne)privátkách dělali za posledních 5 let.


Souhrn výsledků testů z posledních pěti let ukázal, že privátní značky potravin jsou pro značkové výrobky rovnocenným konkurentem. S ohledem na zkušenosti z našich testů se tak jedná o jednu z vhodných cest ke snižování nákladů na potraviny. Stále totiž platí, že se potraviny vyráběné pod hlavičkou obchodního řetězce prodávají o něco levněji než značkové produkty.

Za privátní značku (privátku) se označuje produkt vyráběný na objednávku obchodního řetězce a prodávaný pod jeho jménem. Až na výjimky totiž obchodníci dané výrobky sami neprodukují, o to se stará jimi vybraný výrobce. Jeho jméno však na obalu obvykle nenajdete a jako odpovědná firma je uveden právě příslušný obchodní řetězec. Příkladem mohou být značky uzeniny Vocílka z Billy nebo Pikok z řetězce Lidl. Koupíte je pouze v těchto sítích a zboží pro ně pochází hned od několika výrobců najednou.

Privátní značky na našem trhu ve velkém působí zhruba 20 let. Zpočátku se netěšily příliš dobré pověsti. Jejich nižší cena vyvolávala u spotřebitelů dojem, že jde o méně kvalitní výrobky, a je pravda, že i podle našich tehdejších testů některé z nich nebyly valné. Postupem času se však zlepšovaly a nyní přinášíme ohlédnutí za jejich kvalitou v posledních pěti letech.

Základem pro porovnání se stalo 55 výsledkových tabulek potravinových testů z let 2019 až 2023. Jde o výsledky celkem 654 výrobků napříč různými kategoriemi. 

Rovnou musíme zklamat toho, kdo očekával jednoznačně vychýlené výsledky. Souboj privátních a značkových potravin totiž dopadl velmi vyrovnaně. Průměrně si potraviny bez ohledu na značku v celkovém hodnocení odnášely dobrou známku s bodovým ziskem 64 %. Privátky si v průměru připisovaly 65 %, značkové potraviny 62 %, což v obou případech znamená dobrý výsledek. Zajímavý však je přehled, jenž uvádí, do které kategorie patřily výrobky z čelních míst tabulek. I zde to bylo těsné, ovšem o kapku lépe se vedlo značkovým potravinám. První místo v tabulkách obsadily celkem 28×, privátní značky pak byly první 27x. Zvlášť úspěšně si vedly značkové mléčné výrobky.

Přesto ve většině dalších hledisek převažovaly privátní značky. Například ve struktuře celkových známek. K té jsme došli roztříděním všech sledovaných výrobků od velmi dobrých po nedostatečné. Privátní značky odešly s velmi dobrým či dobrým výsledkem v 75 % případů, u brandových potravin to bylo 69 %. 

V obecném souhrnu je tedy patrné, že privátní značky dosáhly o něco lepších výsledků. Tento trend je zřejmý i při bližším pohledu na výsledky v jednotlivých kategoriích. Výsledky najdete v grafech. Největší odstup mezi oběma skupinami značek jsme zaznamenali u trvanlivých potravin. Značkové potraviny odcházely celkově v průměru s uspokojivými 57 %, řetězcové výrobky si připsaly v průměru 62 %, což odpovídá dobré známce. Zajímavé však je, že se brandovým trvanlivým výrobkům lépe dařilo při senzorickém hodnocení.

Pokud chcete vidět jednotlivá porovnání , podívejte se na plné znění článku.

Publikováno v časopise dTest 1/2024

Nejnovější články

I bůček může být zdravá potravina...

Člověk nepotřebuje znát a umět čísílka těch éček nebo znát názvy chemických…

Slovníček pojmů - AROMA

Aroma, aromata, přírodní "jaké" aroma, či l(přírodní) látka určená k…

NutriScore změnilo výpočet

Nutri-Score je barevný štítek, který se nachází na přední straně balení…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?