Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Kvalita privátních vs. značkových potravin

Publikováno: 24.01.2024     Autor: dTest - převzato

Lze se na výrobky prodávané pod hlavičkou řetězců spolehnout? redaktoři dTestu ve svém článku shrnuli testy, které v (ne)privátkách dělali za posledních 5 let.


Souhrn výsledků testů z posledních pěti let ukázal, že privátní značky potravin jsou pro značkové výrobky rovnocenným konkurentem. S ohledem na zkušenosti z našich testů se tak jedná o jednu z vhodných cest ke snižování nákladů na potraviny. Stále totiž platí, že se potraviny vyráběné pod hlavičkou obchodního řetězce prodávají o něco levněji než značkové produkty.

Za privátní značku (privátku) se označuje produkt vyráběný na objednávku obchodního řetězce a prodávaný pod jeho jménem. Až na výjimky totiž obchodníci dané výrobky sami neprodukují, o to se stará jimi vybraný výrobce. Jeho jméno však na obalu obvykle nenajdete a jako odpovědná firma je uveden právě příslušný obchodní řetězec. Příkladem mohou být značky uzeniny Vocílka z Billy nebo Pikok z řetězce Lidl. Koupíte je pouze v těchto sítích a zboží pro ně pochází hned od několika výrobců najednou.

Privátní značky na našem trhu ve velkém působí zhruba 20 let. Zpočátku se netěšily příliš dobré pověsti. Jejich nižší cena vyvolávala u spotřebitelů dojem, že jde o méně kvalitní výrobky, a je pravda, že i podle našich tehdejších testů některé z nich nebyly valné. Postupem času se však zlepšovaly a nyní přinášíme ohlédnutí za jejich kvalitou v posledních pěti letech.

Základem pro porovnání se stalo 55 výsledkových tabulek potravinových testů z let 2019 až 2023. Jde o výsledky celkem 654 výrobků napříč různými kategoriemi. 

Rovnou musíme zklamat toho, kdo očekával jednoznačně vychýlené výsledky. Souboj privátních a značkových potravin totiž dopadl velmi vyrovnaně. Průměrně si potraviny bez ohledu na značku v celkovém hodnocení odnášely dobrou známku s bodovým ziskem 64 %. Privátky si v průměru připisovaly 65 %, značkové potraviny 62 %, což v obou případech znamená dobrý výsledek. Zajímavý však je přehled, jenž uvádí, do které kategorie patřily výrobky z čelních míst tabulek. I zde to bylo těsné, ovšem o kapku lépe se vedlo značkovým potravinám. První místo v tabulkách obsadily celkem 28×, privátní značky pak byly první 27x. Zvlášť úspěšně si vedly značkové mléčné výrobky.

Přesto ve většině dalších hledisek převažovaly privátní značky. Například ve struktuře celkových známek. K té jsme došli roztříděním všech sledovaných výrobků od velmi dobrých po nedostatečné. Privátní značky odešly s velmi dobrým či dobrým výsledkem v 75 % případů, u brandových potravin to bylo 69 %. 

V obecném souhrnu je tedy patrné, že privátní značky dosáhly o něco lepších výsledků. Tento trend je zřejmý i při bližším pohledu na výsledky v jednotlivých kategoriích. Výsledky najdete v grafech. Největší odstup mezi oběma skupinami značek jsme zaznamenali u trvanlivých potravin. Značkové potraviny odcházely celkově v průměru s uspokojivými 57 %, řetězcové výrobky si připsaly v průměru 62 %, což odpovídá dobré známce. Zajímavé však je, že se brandovým trvanlivým výrobkům lépe dařilo při senzorickém hodnocení.

Pokud chcete vidět jednotlivá porovnání , podívejte se na plné znění článku.

Publikováno v časopise dTest 1/2024

Nejnovější články

Začne dětem ve školních jídelnách více chutnat?

V rámci pořadu Střepiny na TV Nova proběhla reportáž o nově připravovaných…

Sůl nad zlato

Přestože třeba nepatříte mezi ty, co hodně solí, ještě to neznamená, že…

Ořechová "másla"

Ořechová "másla" už nějakou dobu velmi oblíbená. Je to skutečně zdravá volba…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?