Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Neplýtvejte - chraňte přírodu...

Publikováno: 12.06.2021     Autor: FÉR potravina

10 tipů, jak doma neplýtvat potravinami neb většina


Plýtváním potravin jsme se zaobírali už několikrát: od obecných dat o plýtvání, přes to jak prodloužit trvanlivost třeba zeleniny a ž po rozdíl „spotřebujte do“ a minimální trvanlivostí.

A protože většina potravinového odpadu pochází právě z domácností, zaměříme se teď  na to, jaké roky můžeme udělat, abychom plýtvání potravinami omezili na minimum.

Plýtvání potravinami škodí životnímu prostředí stejně jako plastové odpady, a to hlavně díky zbytečně spotřebovaným surovinám a energii při výrobě a distribuci. Britská organizace Which? shrnula 10 snadných způsobů, jak plýtvání regulovat.

Uspořádejte si kuchyň. Skřínka nebo chladnička plná uložených a zapomenutých produktů nebo pokrmů. I to může představovat problém z hlediska plýtvání potravinami. Potraviny, které nakoupíte dříve, musíte také dříve spotřebovat. Mějte v lednici nebo špajzu krabici či poličku vyhrazenou na potraviny k rychlé spotřebě. Dvakrát do týdne proveďte inventuru zásob, třeba v rámci úklidu kuchyně.

Sledujte trvanlivost potravin a věnujte zvýšenou pozornost těm, které se rychleji kazí, například masu, rybám nebo listové zelenině. Některé výrobky lze konzumovat i po datu uvedeném na obale.

Upravte porce. Zkuste si najít vlastní způsoby, jak posoudit velikost nákupu nebo porce při vaření. Například jeden hrnek běžné velikosti plný nevařené přílohové rýže vystačí pro čtyři osoby.

Plánujte. Podle světového fondu pro ochranu přírody (WWF) vyhazujeme 30 % koupených potravin. S trochou plánování dopředu, snáze vytvoříme optimální nákupní seznam. Utratíte méně a nebudete muset jídlo následně vyhazovat. Plánování vám také ušetří čas, protože přizpůsobíte vaření svým možnostem.

Buďte kreativní. 41 % vyhozených potravin tvoří uvařené pokrmy. Jídlo, které vám po uvaření zbyde navíc není nutné ihned vyhazovat, lze ho zakomponovat do jiných chutných receptů. Boloňská omáčka se může další den použít do chilli con carne, masového nákypu či lasagní. Ze zbylého ovoce nebo zeleniny jednoduše uděláte smoothie.

Mrazte. Do mrazáku můžete dát skoro všechny uvařené pokrmy, ale také potraviny s blížícím se datem spotřeby. Větší porce nejdříve rozdělte na porce, snáze pak určíte množství k rozmražení.

Kompostujte. Kompostér vám pomůže zmenšit objem odpadu a prospějete své či sousedově zahradě nebo komunitním záhonkům.

Vyhněte se jednorázovému. Omezte použití jednorázových pomůcek. Místo jednorázových utěrek používejte staré rozřezané utěrky, nebo nepoužitelná trička, které lze opakovaně prát. Papírové ubrousky nahraďte látkovými. Způsobů je zkrátka mnoho.

Nakupujte na věky. Investujte do nožů, které lze opakovaně brousit, nerozbitného nádobí nebo kvalitních opravitelných spotřebičů s delší zárukou. Nezavrhujte nákup z druhé ruky.

Sledujte teplotu chladničky. Teplota do 5 °C prodlouží životnost mléka a dalších potravin podléhajících rychlé zkáze.

 

Zdroj:dTest



Diskuse k článku

Zatím nebyl přidán žádný komentář

Přidat komentář

Nejnovější články

Bezpečnost potravin: Riziko z potravin!

SVS dohlíží na stažení mléčného výrobku, který obsahuje etylenoxid.

NutriScore – nový nástroj k nakupování?

Pokusů o usnadnění nákupu zdraví prospěšných potravin bylo už mnoho. Uspěje…

Zdravá třináctka pro lidi starší 70 let

K 75ti letům existence Společnosti pro výživu kolektiv autorů inovoval postupně…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?