Nakupujte fér potraviny
bez éček s naší aplikací
>
>
>
Více informací

Přidaný cukr - kde všude ho najdeme?

Publikováno: 31.08.2021     Autor: Kalmus

Na první pohled se jedná hlavně o cukr ze sladkostí a slazených nápojů. Možná si myslíte, že konzumaci těchto potravin máte plně pod kontrolou, tím pádem pro vás přidaný cukr nepředstavuje žádné riziko. ALE! Velké množství přidaného cukru se ale skrývá i v potravinách, kde bychom to nečekali.


Co se počítá jako přidaný cukr? Existuje tolerované množství pro jeho příjem? V čem je pro nás rizikový a jaké potraviny ho obsahují nejvíce? 

Přidaný, volný, přirozený? Jak se v těch pojmech vyznat? 

 

Co se počítá jako přidaný cukr?

Mezi přidané cukry se počítají ty přidané do potravin a nápojů výrobcem, kuchařem nebo námi samotnými (cukr, med, glukózo- fruktózový sirup, datlový sirup, javorový sirup...). Prostě vše, co nám výsledný produkt osladí, tedy může to být třeba i ovocná šťáva.  Případně se mezi přidané cukry počítají i dvakrát a více koncentrované šťávy.

Co se nepočítá?

Do tohoto množství se nepočítají cukry přirozeně se vyskytující v ovoci, zelenině a mléčných výrobcích (neochucených). 

Tolerovaný příjem přidaných cukrů

Je potřeba si neplést celkový denní příjem cukrů a příjem těch přidaný. Celkový příjem pro osobu s průměrnou fyzickou aktivitou (energetický příjem 2000kcal/8400kJ na den) je 90g 

Příjem jen těch přidaných cukrů by měl být omezen do 10% z celkového příjmu energie. To představuje asi 50g/den. Podle WHO (Světová zdravotnická organizace) je však žádoucí tento příjem snížit pod 5% z celkového energetického příjmu. Tedy zhruba na 25g/den. A toto množství je pak velmi snadné rychle vyčerpat. Stačí třeba 0,5l slazené minerálky a na sváču nějaká “tyčka”.

Proč to všechno?

Nadměrná konzumace cukru může mít řadu negativních dopadů na naše zdraví. Mezi rizika patří zejména zvýšené riziko rozvoje diabetu 2. typu, obezity, zubního kazu, kardiovaskulárních chorob… a ty jsou pak velkou zátěží pro zdravotní rozpočty jednotlivých států.

Jak jsme na tom u nás?

V České republice nejsou podrobné statistiky příjmu přidaných/volných/ přirozeně se vyskytujících cukrů dostupné. Český statistický úřad (ČSÚ) však pravidelně zveřejňuje statistiky spotřeby potravin, kde cukr jako komodita už je.

Podle nich v roce 2018 činila spotřeba cukru na obyvatele 34,8 kg, což vychází na 2,9 kilo měsíčně (22 čajových lžiček denně) = 88g cukru denně.

Údaj ČSÚ o spotřebě cukru na osobu zahrnuje pouze rafinovaný cukr, a ne spotřebu všech přidaných nebo volných cukrů. Výsledná hodnota konzumace přidaného cukru bude tedy pravděpodobně vyšší.

V analýze spotřeby volných cukrů u dospívajících v Evropské unii byla zjištěna průměrná spotřeba volných cukrů 19 % energetického příjmu (110,1 g denně; 40,2kg ročně). (Menasa 2016)

Z jakých potravin přijímáme přidaného cukru nejvíce?

Nadměrná spotřeba cukru nevzniká občasnou konzumací sladkosti či zákusku. Současná nadměrná konzumace cukru je dána především přítomností přidaných cukrů v řadě vyráběných potravin každodenní spotřeby. Největší zdroj přidaných cukrů představují zejména - slazené nápoje, jemné pečivo a cukrářské výrobky, džusy, sladkosti, jakékoli ochucené výrobky - ať už ty mléčné nebo varianty kávy. Nejlíp na tom nejsou ni snídaňové cereálie a kaše..

K obsahu cukru v potravinách byl natočen i jeden z dílů ADOST! 

 

Zdroj: 

https://www.globopol.cz/wp-content/uploads/2018/07/2018-Globopol-Cukry.pdf

https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-016-1349-z

https://www.czso.cz/csu/czso/spotreba-potravin-2018



Diskuse k článku

Zatím nebyl přidán žádný komentář

Přidat komentář

Nejnovější články

Inovace v mlékárenství

Zpracovatelé mléka a výrobci mlékárenských výrobků v ČR jsou v inovacích značně…

Je libo brouk nebo červík?

Hmyz jako jídlo budoucnosti? Ne, už teď je možné ho zařadit do svých jídelníčků!

Rostlinné nebo živočišné?

Zájem konzumentů o tzv. rostlinné alternativy mléka, mléčných výrobků, ale i…
Novinky, akce, recepty a mnoho dalšího
pravidelně ve vašem emailu
Chcete vidět jak náš newsletter vypadá?